Teaching sociology between science and ideology

Authors

  • Ouassila Khazar

Abstract

Between the call for ideological neutrality on the one hand, and the persistence for absolute ideological obligation on the other hand, the problem of teaching sociology between science and ideology imposes itself with force and insistence . It is a part that does not dissociate itself from the study of sociology, that which is interested in studying the relationships between sociological practice for which objective scientific foundations are required, and the influence of ideological values. Also, it is considered to be an indivisible part of the old and recent dialogue on the scientificity of sociology and the degree of achievement of scientific objectivity, and the role of the sociologist and the limits of his sociological practice, and On the other hand, it will remain the theoretical and practical interpretation of our sociological reality with its different historical, ecological and empirical visions.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

- د. سمير أيوب : تأثيرات الأيديولوجيا في علم الاجتماع،دار الإنماء العربي، لبنان، الطبعة1،1983،ص 21.

- يعيش وسيلة : تدريس علم الاجتماع بين العلم و الإيديولوجيا ) عمل غير منشور(،رسالة ماجستير، قسم علم الاجتماع، جامعة منتو ري، قسنطينة، 1999-2000.

- د. علي عبد الرازق جلبي ) و آخرون : ( نظرية علم الاجتماع- الرواد، دار المعرفة الجامعية، مصر، 1998، ص 10.

- د. أحمد خليفة ) و آخرون( : إشكالية العلوم الاجتماعية في الوطن العربي، المركز القومي للبحوث الاجتماعية و الجنائية، مصر، دس،ص ص) 152-153(.

-PIERRE ANSART :Les Idéologies Politiques,Presses Universitaires De France ,Vendome, 1974,P5.

-Ibid ,P(5-6).

-Ibid ,P(18-19).

-Ibid ,P21.

- د. علي عبد الواحد وافي : علم الاجتماع، دار نهضة مصر، الطبعة2، دس،ص23.

Published

2023-10-10

Issue

Section

Articles