تحليل محتوى التدريب في قسم اللغة الانجليزية مدرسة تكوين المعلمين بقسنطينة
الملخص
تولت مدارس تكوين الأساتذة في الجزائر منذ
1999 تلقين وتدريب الأساتذة في شتى الميادين
بما فيها اللغة الإنجليزية لغة أجنبية. ومن أجل
هذا الغرض، تم تسطير برامج تأخذ بعين
الاعتبار خصوصيات كل ميدان، فقد سطر
برنامج تكوين أساتذة اللغة الإنجليزية لغة
أجنبية على أساس الاهتمام بثلاث نقاط: -
التمكن من موضوع المادة المدرسة؛ تطوير
قدرات التدريس؛ الإلمام بثقافة اللغة
المستهدفة. تمثل هذه النقاط استراتيجيات
التكوين التي تستجيب لمتطلبات تعليم اللغة إذ
أن الأساتذة المؤهلين هم أولئك القادرين على
التحكم في سيرورة المادة المدروسة من خلال
أحدث طرق التعليم وبالاستعانة بثقافة اللغة
المستهدفة متى تطلب الأمر ذلك. تهدف هذه
الدراسة إلى التحليل النقدي لواقع تكوين
الأساتذة بالمدرسة العليا للأساتذة بقسنطينة
بغرض إعادة النظر في استراتيجيات التدريب.
التنزيلات
المراجع
Anne Burns and Jack.c.Richards: The Cambridge Guide to Second Language
Teacher Education. Edited by Anne Burns and Jack.C.Richards, Cambridge
University Press 2009.
Carter.R and Nunan.D: The Cambridge Guide to Teaching English to
Speakers of Other Languages. Ed: Carter.R and Nunan.D, Cambridge
University Press, 2001.
Constant Leung: SecondLanguage Teacher Professionalim, in “The Cambridge
Guide to Second Language Teacher Education”, Ed: Anne Burns and
Jack.C.Richards, Cambridge University Press 2009.
Curriculum of Teacher Training at the Department of English (Report of the
Journées d’étude sur les Programmes de la Formation Initiale, May 2008.
Freeman. D: Second Language Teacher Education, in “The Cambridge Guide to
Teaching English to Speakers of Other Languages”, Ed: R. Carter and D. Nunan,
Cambridge University Press 2001.
Graves. Kathleen: The Curriculum of Second Language Education, in “The
Cambridge Guide to Second Language Teacher Education”, Ed: Anne Burns and
Jack.C.Richards, Cambridge University Press 2009.
Graves. Kathleen: Evaluation of the programmes de Formation d’Anglais at
the Ecoles Normales Supérieures of Bouzareah and Constantine and the 3-year
English Degree Curriculum at the University of Algiers, submitted by World
Learning/ SIT, 2009.
Kamhi Stein: Teacher Preparation and Nonnative English Speaking Educators,
in “The Cambridge Guide to Second Language Teacher Education”, Ed: Anne Burns
and Jack.C.Richards, Cambridge University Press 2009.
Loughran.J and Russell.T: Teaching about Teaching: Purpose, Passion and
Pedagogy in Teacher Education. Ed: Loughran.J and Russell.T, Published by
Routledge Falmer, 1997;
Mahvash Zafar: Teacher Education, an M.A dissertation in Education and
International Development. Institute of Education, University of London 2006.
UNESCO: An Estimation of Required and Available Resources to Achieve EFA
Goals, preparatory document for the Ministerial Meeting of South Asia EFA
Forum, 2003.
Warwick DP, Reimers F: Hope or Despair? Learning in Pakistan’s Primary
Schools, Praeger Publishers, London, 1995.