تعليم القراءة من خلال الكتابة : استراتيجية التعلم لتحفيز القراءة الأدبية

المؤلفون

  • نادية رزيق

الكلمات المفتاحية:

تعليم القراءة مع الكتابة، استراتيجيات التعلم، الأدب القراءة، تعلم اللغات الأجنبية.

الملخص

من بين أهم التحديات التي يواجهها أساتذة الأدب
في أقسام اللغات الأجنبية هي تحفيز الطلبة على
فهم وتقييم النص الأدبي الأجنبي ولكن يصعب
الوصول إلى هده الغاية أمام عدم إقبال الطلبة على
اقتناء الكتب أو قراءتها بحجة عدم قدرتهم على
الفهم . التخفيف من هدا العائق قد يكون ممكنا إذا
عودنا الطلبة على الكتابة مع تصحيحهم لما يكتبه
زملاؤهم من مقالات كتمرين لتقييم النصوص ورفع
ثقتهم بقدراتهم.

التنزيلات

بيانات التنزيل غير متوفرة بعد.

المراجع

- Ziauddin Khand: “Teaching Reading Skills: Problems & Suggestions” Journal of

Research (Faculty of Languages & Islamic Studies) 2005. Vol.5. Lillian Bridwell-

Bowles, Series Editor

-Sandra Schor and Donald McQuade: From Teaching at CUNY, Marie Jean

Lederman, ed., New York: City University of New York publications, 1989.

- Toby Fulwiler : “Teaching Writing as a Liberal Art: Ideas That Made the

Difference”, Speaker Series No. 13 ♦ 1999.

- Ziauddin Khand: Journal of Research (Faculty of Languages & Islamic Studies)

Vol.5.

- Charles A. Perfetti: “Reading Skills”, Learning Research and Development Center

University of Pittsburgh 2001 N.L Smelser & P. B. Baltes (Eds.). International

encyclopedia of the social & behavioral sciences (pp. 12800-12805). Oxford: Pergamon.

- Elbow, P. Writing Without Teachers. New York: Oxford University Press, 1998.

- Britton, James. The Development of Writing Abilities (11-18). London: Macmillan,

(11-18).

-ibid

- Nunan, D. 1992. Research Methods in language learning. Cambridge: Cambridge

University Press.

-Li, S and Munby, H 1996 “Meta-cognitive Strategies in Second Language

Academic Reading a qualitative Investigation”. pp 188-192.

- Mandel Glazer, S 1992 Reading Comprehension: Self Monitoring Strategies to Develop

Independent Readers: New York: Scholastic.

-Mikulcky, B. 1990 A Short Course in Teaching Reading Skills, Reading, MA/

Addison-Wesley.

-Martin, J. 1989 Factual Writing: Exploring and Challenging Social Reality. New York

Oxford University Press.

-Nuttal, C 1996 Teaching Reading Skills in Foreign Languages , new edition, Oxford

Heinmann.

- Littelwood, W.T.1981. Communicative language teaching: An introduction.

Cambridge: Cambridge University Press.

- Grellet, F. 1981. Developing Reading Skills: a practice to reading comprehension

exercises. Cambridge: Cambridge University Press.

-http://www.readingmatrix.com//

- Teaching Reading to Adult Second Language Learners: Theoretical Foundations,

Pedagogical Applications, and Current Issues. (2005). Meena Singhal. Lowell, MA: The

Reading Matrix.

- Johnson, J., Holcombe, M., Simms, G., & Wilson, D. (1993). Writing to learn in a

content area. The Clearing House, 66(3), 155–158.

التنزيلات

منشور

2023-09-17

إصدار

القسم

Articles